PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2011-07-29
Basen Olimpijski w Szczecinie: minimalizm i nowoczesność
Liczne przeszklenia ze szkła profilowego Pilkington Profilit™ zadecydowały o powodzeniu konstrukcji.

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Prosta bryła i powściągliwość w wykorzystaniu materiałów wykończeniowych nie muszą określać architektury pozbawionej wyrazu. Wręcz przeciwnie. Przykładem umiejętnego połączenia minimalistycznej formy z nowoczesnymi rozwiązaniami architektonicznymi i technicznymi jest Basen Olimpijski w Szczecinie.

Basen Olimpijski w Szczecinie, znany jako Floating Arena, to najnowocześniejszy kompleks pływacki w kraju. Zastosowane w projekcie nowatorskie rozwiązania i instalacje, a przede wszystkim liczne przeszklenia ze szkła profilowego Pilkington ProfilitTM zadecydowały o powodzeniu konstrukcji i przychylnym przyjęciu całej inwestycji.


Kompleks Floating Arena powstał w wyniku rozbudowy Szczecińskiego Domu Sportu (dawniej Wojewódzkiego Domu Sportu) zaprojektowanego w latach 60. przez Mariana Rąbka. Twórcy nowego projektu - architekci Marek Orłowski i Marek Szymański - zainspirowani pracami Franka Lloyda Wrighta i Miesa van der Rohe'a postanowili harmonijnie wpisać nowoczesną bryłę w istniejącą modernistyczną zabudowę. Swoją propozycję rozbudowy obiektu oparli na wykorzystaniu szkła jako głównego materiału.


„Szkło profilowe odgrywa w tym projekcie istotną rolę: wpuszcza do wnętrza bardzo dużą ilość światła dziennego, zabezpieczając równocześnie przed efektem lśnienia i oślepiania. Jest to wspaniały element elewacyjny i okienny" - wyjaśnia architekt Marek Orłowski. - „Przy realizacji basenu odkryliśmy dodatkową zaletę szkła profilowego. W zależności od kierunku padania światła szkło mieni się w najróżniejszy sposób. Jest to szerokie spektrum obrazów: innych o różnych porach dnia i innych w nocy, gdy z zewnątrz widać podświetlony basen".


Koncepcja rozbudowy istniejącego kompleksu miała na celu stworzenie obiektu spełniającego wszelkie normy klasy olimpijskiej. Pierwszoplanowe wymagania postawione projektom dotyczyły innowacyjności budowli. Położono nacisk na wykorzystanie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych i instalacji. Ważne również było zachowanie harmonii między starym a nowym obiektem. Założenie to udało się zrealizować dzięki zastosowaniu takich samych materiałów, co pozwoliło na uzyskanie jednolitego wyrazu estetycznego.


O wyjątkowości kompleksu na skalę kraju stanowi pomost przesuwny o napędzie elektrycznym, który pozwala podzielić basen na dwie części. Rozwiązanie to umożliwia realizację niezależnych zajęć na dwóch 25-metrowych połowach. Na uwagę zasługuje również fakt, iż w kompleksie istnieje możliwość treningu pływaków w basenie z przeciwprądem. Tworzy to optymalne warunki do poprawy wyników zawodników oraz wyeliminowania popełnianych przez nich błędów. Basen Olimpijski w Szczecinie, jako jedyny w kraju, ma takie urządzenie.


Celem zachowania prostego i surowego charakteru budynku Floating Arena, w elewacji zastosowano głównie cegłę, szkło okienne oraz szkło profilowe, z którego wykonano liczne przeszklenia. Produkt ten został wykorzystany m.in. w fasadzie na wysokości pomostów roboczych nad trybunami. Pozwoliło to doświetlić halę basenową światłem dziennym oraz wyeksponować w subtelny sposób lekką konstrukcję całego budynku.


„W fasadach zastosowano przeszklenia podwójne ze szkła Pilkington ProfilitTM Amethyst typ K25/60/7 od zewnątrz oraz Pilkington ProfilitTM Plus 1,7 typ K25/60/7 od wewnątrz" - mówi Krzysztof Sznajder z firmy Polring-Glas, która jest akredytowanym instalatorem systemu Pilkington ProfilitTM. - „Obydwa rodzaje szkła mają powierzchnię o fakturze ornamentowej, przy czym zewnętrze szkło ma powłokę w kolorze niebieskim, a wewnętrzne powłokę niskoemisyjną. Taka konfiguracja pozwoliła na uzyskanie przeszklenia o delikatnie niebieskiej barwie oraz niskim współczynniku przenikania ciepła wynoszącym 1,8 W/m2K".


Aby zachować ciągłość szklenia na całym obwodzie obiektu, wynoszącym aż 238 metrów, zastosowano rozwiązanie z narożnikami całoszklanymi, bez tradycyjnych słupków. Dzięki temu udało się stworzyć prostą bryłę budynku, o jednolitym i przejrzystym układzie. Matowy charakter przeszkleń nadał elewacji intrygujący wygląd i doświetlił wnętrze miękkim, rozproszonym światłem. Zastosowanie szkła profilowego pozwoliło także uzyskać ciekawy wygląd budynku wieczorem. Sztuczne światło przenika przez przeszklenia, tworząc wizualny spektakl. Gra świateł przełamuje prostą bryłę budynku i dodaje projektowi dynamiki.

Ze szkła Pilkington ProfilitTM wykonano również dach nad częścią łączącą istniejącą salę gimnastyczną i nowo wybudowany basen, a także niektóre elementy wnętrza, jak kiosk kasowy czy lady recepcji i baru.

„Dzięki wykorzystaniu różnorodnych cech szkła wynikających z kształtu, faktury czy też właściwości termicznych, Pilkington ProfilitTM okazał się znakomitym materiałem na elementy doświetlające, jak również do tworzenia architektury wnętrz" - podkreśla Krzysztof Sznajder. - „Świadczy to o wszechstronnych walorach architektonicznych tego produktu. W połączeniu z przemyślaną koncepcją architekta szkło profilowe może stać się zarówno głównym elementem elewacji, jak i ciekawym sposobem na ożywienie minimalistycznych wnętrz".



Nazwa Pilkington jest ściśle powiązana ze szkłem od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japońską Grupę NSG. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększona Grupa NSG jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych dla branży budowlanej, motoryzacyjnej i sektora szkła specjalnego. Działalność związana z produkcją prowadzona jest w 30 krajach na czterech kontynentach. Nasze produkty sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2010 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,7 miliarda euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 44% zrealizowano w Europie, 29% w Japonii, 13% w Ameryce Północnej, a 14% w pozostałych częściach świata.

źródło: Pilkington Polska