PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2016-06-08
Zielone certyfikaty – standard nowoczesnego budownictwa w Polsce?
Polska zajmuje wysoką 4. pozycję w Europie pod względem łącznej liczby budynków poddawanych zielonej certyfikacji.

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Polska zajmuje wysoką 4. pozycję w Europie pod względem łącznej liczby budynków poddawanych zielonej certyfikacji. Obecnie już 328 obiektów spełnia wysokie standardy proekologiczne, a tylko w ubiegłym roku przybyło ich 79. Niemal 32-procentowy wzrost wskazuje, że polscy inwestorzy i najemcy dostrzegli duży potencjał w budynkach przyjaznych ludziom i środowisku.

Zielone certyfikaty, przyznawane obiektom budowlanym na podstawie wielokryterialnej oceny w systemach BREEAM, LEED, DGNB czy HQE, z ekskluzywnych wyróżnień stały się standardem nowoczesnego budownictwa. Jak pokazują dane najnowszego raportu Certyfikacja zielonych budynków w liczbach - 2016", opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego (PLGBC) - ponad pół miliona budynków w 70 krajach już może poszczycić się brytyjskim certyfikatem BREEAM, a kolejne 2,2 miliony ubiegają się o niego. Amerykański certyfikat LEED przyznano 44 tysiącom budynków w 150 krajach, a następne 43 tysiące zarejestrowanych czeka na ocenę. Polska wyróżnia się dynamicznym wzrostem liczby certyfikowanych obiektów. Sprzyja temu rosnąca dostępność zaawansowanych technologii i materiałów budowlanych, takich jak przyjazne środowisku szkło, które ułatwiają zdobycie wyższej oceny w systemach certyfikacji.

Co oceniają certyfikaty?

Najpopularniejsze w Polsce certyfikaty ekologiczne - BREEAM (BRE Environmental Assessment Method) czy LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) - kompleksowo weryfikują wszelkie aspekty funkcjonowania budynków nowo budowanych oraz już istniejących i są potwierdzeniem spełnienia najwyższych standardów środowiskowych i społecznych. Oba systemy oceniają szeroki zakres kryteriów związanych z oddziaływaniem obiektu na otoczenie i użytkowników, w tym projekt i prowadzenie procesu budowy, komfort osób przebywających, zużycie energii oraz wody, stosowanie ekologicznych materiałów budowlanych, segregację odpadów i wywóz zanieczyszczeń, a także aspekty związane z lokalizacją, dojazdem do obiektu i zarządzaniem nieruchomością. Punkty przyznane poszczególnym kategoriom tworzą składową ostatecznego wyniku, klasyfikując projekt na kilku poziomach: Pass, Good, Very Good, Excellent, Outstanding (BREEAM) czy Certified, Silver, Gold, Platinum (LEED).



fot. Pilkington Polska

Czy to się opłaca?

To najważniejsze pytanie, jakie stawiają sobie inwestorzy i jak pokazuje rosnąca liczba obiektów odpowiedź na nie jest twierdząca. Zielone certyfikaty zwiększają wartość budynku i jego wycenę, podnosząc atrakcyjność inwestycji. Są także niepodważalnym dowodem na to, że w obiekcie zastosowano najnowsze rozwiązania technologiczne, ograniczające jego energochłonność zgodnie z unijnymi wymogami i obniżające koszty eksploatacji. Jakość budynku i komfort użytkowników stały się czynnikiem decydującym o konkurencyjności obiektu w stopniu nie mniejszym niż lokalizacja i cena. Nie bez znaczenia jest rosnący prestiż wyróżnionych obiektów. Ich właściciele i zarządcy mogą wiarygodnie prezentować się jako firmy prowadzące biznes w sposób zrównoważony, przyjazny środowisku naturalnemu i przyszłym pokoleniom.  

Szklane budynki z szansą na wyższą ocenę?

Mimo iż systemy certyfikacji nie oceniają poszczególnych materiałów budowlanych, to jednak w całościowej ocenie ich odpowiedni dobór odgrywa istotną rolę. „Jako producent szkła architektonicznego obserwujemy rosnące zainteresowanie inwestorów produktami przyjaznymi dla środowiska, zapewniającymi wysoką termoizolację, ochronę przed słońcem, hałasem czy mniejsze zużycie wody, umożliwiającymi zdobycie dodatkowych punktów w certyfikacji" - mówi Szymon Piróg, Kierownik Biura Doradztwa Technicznego w Pilkington Polska. „Decyzje o zastosowaniu odpowiedniego szkła na fasadach czy dachach, zapadają już na etapie projektowania obiektu. Przeszklone bryły biurowców, centrów handlowych czy przemysłowych są symbolem zielonej architektury na świecie, a teraz także i w Polsce". Przykładem są przeszklenia warszawskiego budynku biurowego Metropolitan, który w 2016 roku potwierdził utrzymanie zielonych procedur i standardów poddając się ponownej certyfikacji w systemie BREEAM. Dzięki szklanej fasadzie, wykonanej z szyb zespolonych Pilkington InsulightTM Phon o wysokiej izolacyjności termicznej i akustycznej, w budynku optymalnie wykorzystano ilość światła dziennego przy jednoczesnym otwarciu powierzchni biurowych na otaczające zabytki. Obiekt, uznany jednym najlepszych biurowców świata, zapewnia użytkownikom wysoki komfort środowiska wewnętrznego: doświetlone miejsca pracy, widok na zewnętrzne otoczenie i ciszę. W budynku BorgWarner w Jasionce, który jako pierwszy w kraju otrzymał certyfikat LEED Silver, zastosowanie w fasadach szkła samoczyszczącego Pilkington ActivTM w połączeniu z innymi nowatorskimi rozwiązaniami pozwoliło uzyskać 30-procentową oszczędność zużycia wody i zmniejszyć koszty eksploatacji.

Jeszcze kilka lata temu budynki, takie jak szklany Metropolitan czy BorgWarner były ewenementem. Wiele jednak wskazuje na to, że w najbliższych latach certyfikaty staną się normą, a budynki odbiegające od wysokich standardów wyznaczonych przez ekologiczne systemy oceny, będą traktowane jak obiekty drugiej kategorii.




Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym (rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki słonecznej. Produkcja odbywa się w 30 krajach na czterech kontynentach. Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2015 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,8 miliarda euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 39% zrealizowano w Europie, 25% w Japonii, 18% w Ameryce Północnej, a 18% w pozostałych częściach świata.

 

źródło: Pilkington