PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2014-02-14
Szkło marki Pilkington na alpejskim szczycie
Przeszklona platforma „Le Pas dans le Vide" to nowa atrakcja dla turystów odwiedzających jeden z najpopularniejszych tarasów widokowych we francuskich Alpach.

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

W grudniu 2013 r. na szczycie Aiguille du Midi we francuskich Alpach otwarto nową platformę widokową „Le Pas dans le Vide" czyli „Krok w otchłań". Ten przeszklony boks „zawieszony" na wysokości niemal 4000 metrów n.p.m. i wysunięty na prawie 2 metry od granitowych ścian został wykonany z superbezbarwnego szkła Pilkington OptiwhiteTM. Turyści, którzy nie boją się stanąć na szklanej podłodze nad 1000-metrową przepaścią, będą stąd mieli doskonały widok na panoramę masywu Mont Blanc.

Przeszklona platforma „Le Pas dans le Vide" to nowa atrakcja dla turystów odwiedzających jeden z najpopularniejszych tarasów widokowych we francuskich Alpach zlokalizowany na szczycie Aiguille du Midi czyli „Południowej Iglicy" (3842 metry n.p.m.). Droga do „Kroku w otchłań" prowadzi kolejką linową ze słynnego narciarskiego kurortu Chamonix. Po wjechaniu na górną stację kolejki na wysokości 3802 metrów n.p.m. i pokonaniu ostatnich 40 metrów windą wewnątrz góry, można dotrzeć na sam szczyt Aiguille du Midi. Właśnie tutaj powstało niezwykłe przedłużenie tradycyjnego tarasu widokowego w postaci całkowicie przeszklonego boksu o wiele mówiącej nazwie „Le Pas dans le Vide", czyli „Krok w otchłań".


© Joelle Bozon

Niezwykły punkt widokowy wykonany z superbezbarwnego szkła marki Pilkington został otwarty dla odwiedzających 21 grudnia 2013 r. Turyści otoczeni z każdej strony transparentnymi ścianami, ze szklanym zadaszeniem nad głowami i szklaną podłogą pod stopami mogą tu doświadczyć niezwykłego wrażenia „unoszenia się" nad 1000-metrową przepaścią. Nowa platforma widokowa, wydaje się być „zawieszona" w chmurach nie tylko ze względu na użyty materiał tj. szkło, ale również z racji tego, że bezramowe łączenia szklanych ścian są praktycznie niewidoczne.

Szkło z widokiem na Mont Blanc

„Zawieszony" na wysokości 3842 metrów n.p.m. punkt widokowy „Le Pas dans le Vide" to szklana konstrukcja w formie sześcianu o wymiarach: 2 metry szerokości x 2,45 metra wysokości x 1,70 metra głębokości. Szklany boks został zamocowany na stalowym wsporniku przytwierdzonym do tarasu widokowego. Przy projektowaniu tej niewielkiej, ale jedynej w swoim rodzaju konstrukcji kluczowe znaczenie miało zapewnienie niezakłóconego widoku na wysokogórską panoramę. Dlatego do realizacji platformy widokowej wybrano superbezbarwne szkło Pilkington OptiwhiteTM. To praktycznie bezbarwne szkło, pozbawione charakterystycznego dla szkła float zielonkawego odcienia, charakteryzuje się bardzo wysoką przepuszczalnością światła i pozwala uzyskać efekt idealnego odwzorowania kolorów.


© Joelle Bozon

Każda z trzech ścian a także sufit i podłoga „Kroku w otchłań" są zbudowane z trzech tafli hartowanego szkła Pilkington OptiwhiteTM o grubości 12 mm zlaminowanych dwiema foliami SentryGlas® (każda o grubości 1,52 mm). Zastąpienie standardowej folii PVB folią SentryGlas® nie było przypadkowe, ponieważ konstrukcyjna folia SentryGlas®, poza zwiększoną wytrzymałością, charakteryzuje się także tym, że jest bardziej transparentna niż folia PVB. Ten rodzaj folii w połączeniu z superbezbarwnym szkłem pozwala na osiągnięcie lepszej transparentności, nawet w szkle laminowanym. Dzięki zastosowaniu superbezbarwnego szkła Pilkington OptiwhiteTM oraz użyciu folii SentryGlas® szkło laminowane użyte do budowy „Kroku w otchłań" - mimo znacznej grubości (ponad 39 mm) - zapewnia bardzo wysoką przepuszczalność światła (parametr LT = 88,3%) i idealnie oddaje rzeczywiste kolory (wskaźnik Ra = 98,1%).

Turyści odwiedzający nowy punkt widokowy na szczycie Aiguille du Midi mogą zatem podziwiać zapierającą dech w piersiach panoramę masywu Mont Blanc, doskonale widoczną przez superbezbarwne przeszklenie. Fakt, że jest to bezramowa konstrukcja, oparta na systemie mocowania punktowego, dodatkowo zwiększa pole widzenia. Szczególne wrażenie na każdym odwiedzającym zrobi z pewnością praktycznie bezbarwna szklana podłoga. Wejście na nią daje niezwykły efekt wykonania tytułowego „Kroku w otchłań" i „wznoszenia się" nad 1000-metrową przepaścią!

Bezpieczeństwo nad chmurami  

Poza gwarancją niezapomnianych wrażeń estetycznych, kluczowym elementem przy projektowaniu „Le Pas dans le Vide" było zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa użytkowania.  Dlatego superbezbarwne szkło Pilkington  OptiwhiteTM zostało poddane kilkuetapowemu procesowi obróbki: każda tafla szkła została zahartowana, przeszła test wygrzewania cieplnego (ang. Heat Soak Test) a następnie została zlaminowana folią SentryGlas®. Proces hartowania zwiększył odporność szkła, zapobiegając jego pękaniu w miejscach o podwyższonej koncentracji naprężeń tj. w okolicach mocowań punktowych. Dodatkowa obróbka termiczna, czyli test wygrzewania cieplnego, pozwoliła wyeliminować ryzyko samoistnego pękania szkła. Zastosowanie do laminowania folii SentryGlas® sprawiło, że szkło stało się bardziej wytrzymałe i trwalsze. Folia SentryGlas® charakteryzuje się tym, że zachowuje wytrzymałość szczątkową nawet wtedy, gdy tafle szkła zostaną uszkodzone. Dlatego jej użycie jest szczególnie wskazane w miejscach narażonych na ekstremalne warunki i zjawiska pogodowe oraz tam gdzie możliwość konserwacji jest utrudniona. Zwiększona sztywność folii SentryGlas® zmniejsza również prawdopodobieństwo ugięcia tafli szkła pod wpływem obciążenia wiatrem i śniegiem oraz obciążeń stałych. Wszystkie te właściwości idealnie wpisały się w potrzeby innowacyjnej wysokogórskiej konstrukcji „Le Pas dans le Vide".

Odpowiednie przetworzenie szkła użytego do budowy alpejskiej platformy widokowej sprawiło, że cała konstrukcja ma bardzo dobre parametry wytrzymałościowe - jest odporna na wiatr o prędkości nawet 220 km/h i różnicę temperatur sięgającą 60°C (z dolną granicą do -35°C).

Szklane mistrzostwo

Budowa „Kroku w otchłań" rozpoczęła się w sierpniu 2013 r., ale przygotowania do realizacji tej pionierskiej i niezwykle wymagającej pod względem technicznym inwestycji trwały ponad dwa lata. Przeprowadzono szereg obliczeń i testów wytrzymałościowych, aby zapewnić najlepsze parametry finalnej konstrukcji. Przed montażem w warunkach wysokogórskich szklany boks został złożony i wszechstronnie przetestowany „na ziemi".

W realizację prestiżowego projektu platformy widokowej „Le Pas dans le Vide" było zaangażowanych wielu wyspecjalizowanych Partnerów. NSG Group, producent szkła marki Pilkington, dostarczył szkło, za jego przetworzenie odpowiadała firma Dania Vitrage, a montaż szklanej konstrukcji przeprowadziła ekipa firmy Laubeuf. Inwestorem całego przedsięwzięcia była spółka Compagnie Du Mont Blanc, która zarządza kolejką górską na Aiguille du Midi i obsługuje inne trasy narciarskie i krajobrazowe w masywie Mont Blanc.

Zachęcamy do obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=uO8D-jFmGG8



Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych. działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym (rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki słonecznej. Produkcja odbywa się w 29 krajach na czterech kontynentach. Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2013 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,87 miliardów euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 36% zrealizowano w Europie, 23% w Japonii, 15% w Ameryce Północnej, a 26% w pozostałych częściach świata.

źródło: Pilkington