PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2016-03-15
Inspirująca przestrzeń twórcza – szklany gmach warszawskiej ASP
Nowy gmach Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie powstał w wyniku modernizacji i rozbudowy zabytkowego budynku uczelni.

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Nowy gmach Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie powstał w wyniku modernizacji i rozbudowy zabytkowego budynku uczelni. Otwarty dziedziniec i duża ilość pełnej wysokości przeszkleń harmonijnie łączą historyczną architekturę z nowoczesną formą artystycznej placówki.

Nowy obiekt należący do Akademii Sztuk Pięknych zlokalizowany jest na warszawskim Powiślu. Nowoczesna 4-kondygnacyjna bryła to efekt rozbudowy i modernizacji dawnego budynku uczelni, powstałego w latach 1911-1914. Gmach zaprojektowany przez JEMS Architekci nawiązuje do zabytkowej stylistyki ciężką elewacją od strony ulicy pokrytą wąskimi płytami z betonu architektonicznego w kolorze piaskowym. Kontrastują z nimi położone horyzontalnie w pełni przeszklone witryny. Od strony dziedzińca budynek wyróżnia jednolita szklana ściana, w której odbija się zabytkowa elewacja. „Rolą licznych przeszkleń, na pełną wysokość kondygnacji, jest jak największe otwarcie przestrzeni w nowym skrzydle na ogólnodostępny dziedziniec i historyczną część gmachu, dalej na przestrzeń ulicy i otaczających bulwarów" - mówi Łukasz Kuciński z pracowni JEMS Architekci. „Ideą projektu było takie uformowanie budynku uczelni, by stał się on częścią funkcjonalnej całości kompozycyjnej z istniejącymi i planowanymi obiektami wzdłuż Wybrzeża Kościuszkowskiego, sprzyjającej czytelności powiązań i tworzącej przestrzenne ramy dla życia kulturalnego i społecznego, a także odbywających się w tym miejscu wydarzeń artystycznych".


Nowy gmach ASP nawiązuje do zabytkowej stylistyki idealnie wpisując się w otoczenie
fot. Pilkington Polska

Komfortowa przestrzeń twórcza

Harmonijne przeszklenia spełniają wymagania użytkowe w zakresie standardu energetycznego, bezpieczeństwa i ochrony przed hałasem, co było jednym z głównych kryteriów doboru szyb. Aby uzyskać wysoką izolacyjność cieplną, a jednocześnie dostęp światła dziennego i bezpieczeństwo użytkowania, projektanci zdecydowali o wykorzystaniu szyb zespolonych Pilkington InsulightTM Protect. Wykonano je z bezbarwnego hartowanego szkła Pilkington OptifloatTM Clear T oraz szkła laminowanego Pilkington OptilamTM Therm S3 z powłoką niskoemisyjną. Niewidoczna dla oka powłoka zatrzymuje w budynku energię długofalową generowaną przez systemy grzewcze czy oświetlenie, przepuszczając do wnętrz energię cieplną słońca. Zastosowana konfiguracja szyb pozwoliła uzyskać współczynnik przenikania ciepła Ug wynoszący 1,1 W/m2K - oznaczający mniejsze straty ciepła i ograniczenie zużycia energii koniecznej do ogrzewania pomieszczeń w okresie zimowym.


Świetliki w posadzce dziedzińca doświetlają znajdującą się pod nim sale wystawowa
fot. Pilkington Polska

Inspirujące jasne wnętrza

Wyróżniające się prostotą i minimalizmem wnętrza stanowią komfortową przestrzeń do nauki. Pełnej wysokości przeszklenia frontowej fasady na poziomie trzeciego i czwartego piętra zapewniają nieograniczony widok na zewnątrz, zaś od strony dziedzińca wyjątkowy efekt przenikania przestrzeni. Dzięki temu przebywający w gmachu uczelni studenci mogą podziwiać wspaniały widok na Wisłę i zieleń otaczającą bulwary. „Niewątpliwym atutem szyb Pilkington InsulightTM Protect jest wysoka przepuszczalność światła, niezwykle istotna dla pracy twórczej." - tłumaczy Szymon Piróg Kierownik Biura Doradztwa Technicznego w Pilkington Polska. „Dzięki odpowiedniej konfiguracji szyb, wnętrza są pełne naturalnego światła dziennego, ale jednocześnie zapewniają odpowiednią termoizolacyjność i bezpieczeństwo" - dodaje.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Przeszklenia warszawskiej ASP kształtują wygląd zewnętrzny budynku i zapewniają komfortowe wnętrza. Są przy tym w pełni bezpieczne. W zależności od wielkości i umiejscowienia szyb, zastosowano w nich hartowane szkło o różnych grubościach: 6 mm, 8 mm oraz 15 mm. W przypadku przeszkleń od podłogi do sufitu istotne było zapewnienie wysokiej odporności na przeciążenia statyczne czy działanie czynników atmosferycznych. Spełnienie najwyższych wymagań umożliwiło połączenie szkła hartowanego o podwyższonej wytrzymałości mechanicznej ze szkłem laminowanym, które w przypadku uderzenia pozostaje nienaruszone lub rozpada się w sposób bezpieczny, ograniczając ryzyko zranienia.


Pełnej wysokości przeszklenia otwierają nowy budynek na dziedziniec
fot. Pilkington Polska

Zastosowane w szybach nowego gmachu ASP szkło laminowane stanowi dodatkową barierę dźwiękową, ograniczającą hałas docierający z zewnątrz i umożliwiając komfortową pracę w ciszy.

Coraz więcej polskich uczelni stawia dziś na nowoczesną architekturę, której istotnym elementem jest szkło. Przeszklone elewacje wkomponowują budynki w istniejącą przestrzeń, podkreślając ich indywidualny charakter. Szklane ściany doświetlają sale wykładowe, zwiększają komfort termiczny czy akustyczny, a przy okazji redukują energochłonność budynków i koszty eksploatacji.



Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym (rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki słonecznej. Produkcja odbywa się w 30 krajach na czterech kontynentach. Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2015 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,8 miliarda euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 39% zrealizowano w Europie, 25% w Japonii, 18% w Ameryce Północnej, a 18% w pozostałych częściach świata.

 

źródło: Pilkington